Tesla Wall Connector aansluiten op de meterkast
Eigenaren van een Tesla model S, model X of model 3 maken graag gebruik van de mogelijkheid om hun elektrische auto thuis op te laden. En hoewel je je Tesla zonder problemen met de meegeleverde laadkabel op een gewoon stopcontact kunt aansluiten, is een speciale wandhouder met ingebouwd snoer handiger. Het voordeel van een Tesla Wall Connector is bijvoorbeeld dat je kunt instellen met welke (maximale) stroom je auto geladen moet worden.
Je kunt je Tesla laden met verschillende stroomsterkten. De hoogte van de stroom is voor een groot deel bepalend hoe lang het laden duurt. Tesla Superchargers aan de snelweg leveren een grote stroom waardoor je in korte tijd je accu kunt bijladen, thuis opladen via een stopcontact levert een veel kleinere stroom zodat je misschien de hele nacht, of zelfs een heel weekend, nodig hebt om de accu weer helemaal op te laden. In de tabel hieronder heb ik wat voorbeelden van laadtijden opgenomen, uitgaande van het volgende: je laadt meestal tot 90% voor een bereik van 450 kilometer en de accu van een Long Range model 3 is 78 kWh. 'Vol' is dan 70,2 kWh en per 100 kilometer moet je 15,6 kWh laden.
Laadmethode | Laadvermogen | Benodigde tijd voor 100 km bijladen | Laadsnelheid in km/h |
Tesla Supercharger | 7 minuten | 865 | |
Fastned | 9 minuten | 641 | |
Openbare laadpaal | 22 kW | Drie kwartier | 141 |
Thuislader, 3 fasen | 11 kW | Anderhalf uur | 71 |
Thuislader, 1 fase | 3,7 kW | Vier en half uur | 24 |
Stopcontact | 2,3 kW | Bijna 7 uur | 15 |
Het is goed om te weten dat je Model 3 een ingebouwde lader heeft die gebruikt wordt bij openbare laadpalen, thuisladers en stopcontacten. Fastned en de Tesla Supercharger laden de accu buiten de ingebouwde lader om.
De stroomsterkte thuis is afhankelijk van je mogelijkheden: kun je gebruik maken van 3 fasen op een aparte groep, of ben je gebonden aan een enkele fase die gedeeld moet worden met andere apparaten?
3 fasen op een aparte groep geeft je het grootste laadvermogen thuis: 3 x 16 A maakt 11 kW. De Tesla Wall Connector vindt het allemaal prima: zowel 1 fase of 3 fasen zijn te gebruiken en de maximale stroom die je wilt dat de auto kan afnemen is instelbaar. Je kunt zelfs meerdere Tesla Wall Connectors met elkaar verbinden zodat ze om de beurt gebruik maken van de aanwezige stroomvoorziening!
De Tesla Wall Connector wordt verkocht voor € 530,- in de Tesla webwinkel en bij de Service Centers. Iets goedkoper wordt het misschien door er eentje van Marktplaats te halen, maar let erop dat de meeste verkopers op Marktplaats geen BTW-bon meeleveren. De handleiding van de muurlader is uitstekend, maar als je geen idee hebt wat 'een fase' is dan valt het nog niet mee om te kiezen hoe je de muurlader aan moet sluiten, laat staan om dat op een degelijke manier te doen.
Om een beeld te krijgen van de degelijkheid waarmee je de aansluiting van de muurlader realiseren is het misschien handig om je Tesla tijdelijk te beschouwen als een straalkacheltje dat uren achtereen staat te blazen. Dat gaat niet zonder problemen als je gebruik maakt van te dunne verlengsnoeren en zou wel eens niet lang goed kunnen gaan als je op dezelfde groep ook een vaatwasser of wasmachine hebt aangesloten.
Een 'groep' in de meterkast van een huis in Nederland is voorzien van een automatische zekering van 16 ampère. Bedrading vanaf de meterkast kan gebruikt worden voor dezelfde stromen. Het maximale vermogen dat van één groep kan worden betrokken is dan ook 230 x 16 = 3680 watt, afgerond 3,7 kW. Dit gaat er wel vanuit dat er dan een vaste verbinding met de elektrische installatie wordt gemaakt; zelfs goede kwaliteit verlengsnoeren die op een wandcontactdoos worden aangesloten kunnen niet meer dan 10A voeren (2,3 kW) en 6A is hier eerder de regel (1,4 kW).
De Tesla Wall Connector maakt zo'n vaste verbinding met de elektrische installatie en kan dus maximaal 16 ampère gebruiken, vermits er op de groep geen andere verbruikers zijn aangesloten. De elektrische verbinding vanaf een installatiedoos (of de groepenkast) naar de muurlader moet met 3 x 2,5mm² installatiedraad worden uitgevoerd, of met 3 x 2,5mm² VMVK-buiten- of grondkabel. Indien de kabel in het zicht of mechanisch onder spanning wordt gemonteerd, dan moet er gebruik worden gemaakt van een mantelbuis die met muurbeugels is vastgezet.
Magne
Bezig met mijn eerste roadtrip met tesla model 3 long range dual motor. (Nl, Be, Lu, De en Fr)
Onderweg maak ik alleen gebruik van tesla chargers (tot 85%). Ik kan niet zo snel eten als hij kan laden. Soms stelt hij een rit voor waarbij ik minder dan 4% over heb met als advies: niet harder dan 115 km/u. Dat heb ik niet aangedurft. Dus maar 27km in de verkeerde richting gereden met zekerheid van halen charger.
In baden-baden gereden. Toen ik de stad uitkwam was mijn gemiddelde gebruik -5 kW. Het was voornamelijk omlaag.
Om zuinig te rijden, blijf ik wel eens plakken achter een vrachtwagen. Adaptive cruise control aan. Dan haal ik nu bij 6 graden een gemiddeld verbruik van 135. Had ik bij aankomst toch 6÷ meer dan initieel voorspeld.
Nog wat nadelen:
– software updates maken soms meer stuk dan je lief is. Sinds de laatste update werkt voice control eigenlijk niet meer. Voor de update werkte het heel goed.
– de vering is echt heel gevoelig. Je voelt zelfs het verf op de weg
– ik ben gestopt met automatisvhe ruitenwissers. Hij heeft echt geen idee wanneer ik niets zie. Spatwater snapt hij al helemaal niet. Ik zet hem.nu eerst op handmatig. Misschien hadden ze niet zo eigenwijs moeten zijn om te denken dat cameras het beter kunnen dan good old regen detectie. In mijn oude Peugeot werkte dat perfect.