DJI Spark is (nog steeds) een wonderlijke kleine cameradrone met veel mogelijkheden

DJI bracht in 2017 de DJI Spark op de markt. Deze cameradrone was met en zonder afstandsbediening verkrijgbaar, waarbij een smartphone in de plaats van een afstandsbediening gebruikt kan worden, voor gebruik op kleine afstanden. Mét de afstandsbediening wordt de smartphone als monitor voor vluchtinformatie en het live vertonen van videobeelden gebruikt, en kan er op veel grotere afstanden gevlogen worden. De Spark volgde de lijn van grotere DJI Phantoms en de geavanceerdere DJI Mavic op. Ondanks het feit dat er diverse nieuwere modellen op de markt zijn gekomen ná de Mavic en de Spark, ben ik niet in de verleiding om de Spark voor een nieuwer model in te ruilen en is dit een goed moment, na 6 jaar gebruik, om nog eens naar deze drone te kijken.

De Spark, de afstandsbediening en een iPhone met DJI Go 4 app

Van speelgoeddrone en zelfbouw naar Phantom en Spark

Mijn interesse in drones heeft een lange historie: ik heb in het verleden zelf drones gemaakt maar ook jaren met een DJI Phantom 2 gewerkt. De Phantom 2 was een indrukwekkend vliegtuig, die met een beetje moeite een volledige spiegelreflexcamera van de grond kon tillen en geen enkele moeite had met de verschillende aanpassingen en uitbreidingen die ik er in en aan had gemaakt. Ik heb er met veel plezier video’s mee gemaakt van schoolfeesten en wielerrondes, waarbij de Phantom 2 – juist binnen de geldende richtlijnen voor vluchten met een drone – over straten en langs mensenmenigten filmmateriaal verzamelde, die later gemonteerd werd tot leuke filmpjes die nog lang door de betrokkenen aan elkaar werd getoond. De afstandsbediening had een bereik van tenminste een kilometer, hetgeen mogelijkheden bood om lange vluchten te maken. Het nadeel van de Phantom 2 was echter z’n grootte en gewicht: de gehele uitrusting (Phantom 2, de camera en gimbal, de afstandsbediening, monitor en vluchtaccu’s had ik in een grote koffer die je niet gemakkelijk mee kon nemen. In de kofferbak van de auto, ja. Op de fiets of lopend, nee. Toen de Spark uitkwam en de eigenschappen hiervan bekend werden heb ik daarom de gehele Phantom 2 uitrusting op Marktplaats gezet en aan een wereldreiziger verkocht, die de koffer in z’n landrover meenam en voor wie bergruimte geen probleem was.

Mijn oude DJI Phantom 2 met camera en gimbal, afstandsbediening en monitor met vlucht- en videogegevens, bovenop de transportkoffer

Spark versus Phantom

De DJI Spark is van een geheel ander kaliber dan de Phantom 2. De Spark is ongeveer even groot als een smal frisdrankblikje met een vergelijkbaar gewicht en komt standaard met alle telemetrie- en sensorfuncties waar ik de Phantom 2 mee had uitgebreid, plus veel extra’s zoals objectdetectie en de mogelijkheid om met handgebaren te sturen. De propellers zijn dun en opvouwbaar, de camera met 1/2.3″ beeldsensor heeft ingebouwde beeldstabilisatie- en positionering en de gemaakte 30 fps en 12 megapixel beelden zijn fantastisch (hoewel geen 4K). Door zijn grootte is de Spark eenvoudig mee te nemen, zelfs met extra accu’s en de oplader en zelfs al bewaar je het geheel in een koffer. Voor een dagje uit is er zelfs een handig cameratasje waar Spark, afstandsbediening en een paar extra accu’s prima inpassen.

DJI Spark met afstandsbediening, accu’s en lader in Peli koffer die wel twee keer in de koffer van de Phantom 2 zou passen

Was de Phantom 2 nog van alle markten thuis en was dronevissen toen nog een (toegegeven, wat vergezochte) optie, de DJI Spark is in alle opzichten een vliegend fototoestel met zelfstabiliserende camera, slimme vluchtmodi, obstakelvermijding en besturing met handbewegingen, smartphone of losse afstandsbediening. DJI heeft op dat gebied zeker een naam opgebouwd, met hun Osmo en Ronin actiecamera’s en grote, professionele cameradrones zoals de Matrice 600 Pro.

Voorzieningen en mogelijkheden

De Spark is volgepropt met technologie, hetgeen het relatief hoge gewicht verklaart. Een teardown1 onthult het volgende:

  • GPS module
  • STMicroelectronics STM32F303 72 MHz MCU
  • Atmel/Microchip Technology ATSAME70Q21 Arm Cortex-M7-based 300 MHz MCU
  • Leadcore Technology LC1860C 4-core Arm-based 1,45 GHz SoC
  • Micron Technology 71A98 JWB30 low-power DRAM
  • AR1021X dual-band 2,45 GHz en 5,8 GHz Wi-Fi SoC
  • Leadcore LC1160 power management IC (PMI)
  • Intel MovidiusMA2155 vision processing unit (VPU)
  • u-blox M8030-KT GNSS (GPS & Galileo) IC
  • Camera module met 2-axis gimbal
  • Voorwaarts gerichte led 3D reflectiesensor met afstandsmeting
  • Elektronisch kompas en accelerometer
  • Neerwaarts gerichte sonar en led afstandsmeting

De Spark voorziet in twee vluchtmodi: P (voor positioning) en S (voor sport). In P maakt de Spark gebruik van GPS en GLONASS, het 3D sensorsysteem en het zichtsysteem om stabiel in de lucht stil te kunnen houden, of om van object naar object te navigeren. Slimme vluchtmodi zoals QuickShot, TapFly en ActiveTrack zijn in deze modus beschikbaar. Wanneer de voorwaartse objectdetectie is ingeschakeld is de maximum snelheid in deze modus 10,8 km/h en wanneer deze is uitgeschakeld is de maximum snelheid 21,6 km/h. Indien het GPS signaal zwak is of het zichtsysteem met kompas niet goed werkt, wordt teruggeschakeld naar ATTI modus. In ATTI modus is de Spark een speelbal van wind en andere omgevingsinvloeden zodat in de lucht stilhouden niet meer mogelijk is. S schakelt de voorwaartse objectdetectie uit en verhoogt de maximum snelheid naar ongeveer 50 km/h.

De Spark kan bij voldoende GPS-signaal automatisch terugkeren naar zijn thuispunt. Als de batterij te leeg raakt of de verbinding wordt verbroken, vliegt de Spark terug naar het vooraf ingestelde startpunt terwijl hij obstakels op zijn pad detecteert. Je moet hierbij van tevoren instellen op welke hoogte de Spark terugkeert, om te voorkomen dat tijdens de retourvlucht al te veel obstakels op de route liggen.

Mijn oude, gerestaureerde DJI Spark (groen, links) en de vervanger die vast in de toekomst alsnog een keer als vervanger gaat dienen

Bedienen met handgebaren

Voor het bedienen van de Spark met handgebaren is verder geen smartphone of afstandsbediening nodig. Je houdt de Spark op armlengte van je gezicht en schakelt deze in, waarbij de camera naar je gezicht blijft gericht. Na het inschakelen druk je twee keer op de powerknop. De Spark maakt nu een registratie van de gebruiker. Als dat is gelukt wordt dit met een dubbele piep aangegeven en lichten de voorleds groen op. Vervolgens lichten ze rood op en starten de motoren. Laat de drone nu los; deze zal op de plaats blijven hangen.

Start PalmControl door een opgeheven hand te tonen. De Spark bevestigt dit door de voorleds groen op te laten lichten. Door met de hand nu langzame bewegingen omhoog, omlaag, links en rechts te maken zal de Spark volgen. Beweeg met uitgestrekte hand voor- of achteruit om de Spark te laten volgen. Laat je hand snel vallen om PalmControl te verlaten.

Start Follow door een wuif-beweging te maken. De Spark bevestigt dit door de voorleds twee keer groen te laten knipperen. De Spark gaat nu omhoog en achteruit, drie meter van de gebruiker verwijderd en 2,3 meter boven de grond. De Spark volgt nu automatisch de gebruiker; maak met de armen een Y-vorm als de Spark even de weg kwijt is.

Maak een Selfie door een frame-teken met de duim en wijsvingers van beide handen voor je gezicht te maken, op de camera van de Spark gericht. De voorleds knipperen nu langzaam rood. Na drie seconden wordt de selfie gemaakt.

Maak een video door een hand op te steken. De voorleds knipperen rood om de start van een video-opname aan te duiden. Steek nogmaals een hand op om de opname af te sluiten.

Vraag de drone met Beckon om naderbij te komen. Houd hiervoor de armen in een Y-vorm uiteen. De Spark komt nu op 1,5 meter van de grond en 1,2 meter afstand.

Start PalmLand door een platte hand 0,5 meter onder de Spark te houden. De Spark landt nu op je handpalm.

Het werken met PalmControl is vaak niet succesvol. Meestal is dat omdat je niet weet in welke toestand de drone zich op dat moment bevindt of met welke gebaren je naar de volgende toestand kunt gaan. Ook wil de Spark nog wel eens zijn onderwerp kwijt zijn. Redenen genoeg om PalmControl vooral buiten te doen en spaarzaam te gebruiken.

Besturen met een smartphone of met de losse afstandsbediening

Bediening van de Spark met een smartphone of tablet vereist de DJI Go 4 app en een iOS of Android apparaat. Bij het inschakelen van de Spark maakt deze een wifi hotspot aan. De naam hiervan is zoiets als Spark-50e473 en het wachtwoord staat op de doos van de Spark. Door de smartphone met deze hotspot te verbinden kan de DJI Go 4 app de drone besturen. Op het scherm bevinden zich twee bedieningscirckels die gebruikt worden als besturingselementen voor vooruit, achteruit, links, rechts, roteer links, roteer rechts, omhoog en omlaag. Omdat met wifi wordt verbonden is de maximale afstand tot de drone beperkt tot zo’n 50 meter.

Het gebruik van de losse afstandsbediening in combinatie met een smartphone heeft een aantal grote voordelen boven het gebruik van (alleen) een smartphone of tablet. De afstandsbediening en de Spark beschikken over een sterkere wifi zendontvangers die onderling een afstand tot meer dan een kilometer mogelijk maken. Hiernaast beschikt de afstandsbediening over fysieke knoppen die niet alleen plezieriger zijn in het gebruik, maar ook sneller en eenvoudiger te bedienen zijn. Zo heeft de afstandsbediening een knop waarmee omgeschakeld kan worden tussen de P en de S modus.

Het is in alle gevallen nodig om bluetooth uit te schakelen op de smartphone die gebruikt wordt voor de Spark. De app klaagt anders al snel over interferentie. Bij het inschakelen van de afstandsbediening maakt deze een wifi hotspot aan. De naam hiervan is zoiets als Spark-RC-5a231e en het wachtwoord staat achter op de afstandsbediening. Wanneer hierna de Spark wordt ingeschakeld, maakt deze niet meer zelf een hotspot aan, maar verbindt met de afstandsbediening.

Vlucht boven het Suikerunieterrein in Groningen

Voorgeprogrammeerd vluchtplan

(volgt)

  1. Kennis over de binnenkant en de werking van de DJI Spark is ondertussen gemeengoed geworden. ↩︎

Plaats een reactie