Ik heb een oplaadpunt van 7kW (3 x 10A x 230V) in de garage. Mijn Tesla model 3 heeft een accupakket van een kleine 80kWh, die we normaliter tot 90% opladen voor een range van 450 kilometer. Het laden duurt thuis dan ook maximaal 10 uur als de accu helemaal leeg is. Meestal gaat het laden veel sneller, wanneer de accu slechts deels is ontladen. Als je op pad bent en wilt laden dan ben je aangewezen op publieke- en/of voor jou toegankelijke laders. Daar zijn er veel van, maar ze zijn niet allemaal hetzelfde. En niemand wil 10 uur wachten voor z’n autoaccu weer is opgeladen. Hoe werkt dat dan? Slim plannen, zo blijkt.
Laten we als voorbeeld wat langere ritjes nemen die ik onlangs deed. Het laden onderweg vereist wat voorbereiding, de ene keer meer dan anders. Het is goed om te weten dat we met 90% van 80kWh in theorie ongeveer 450 kilometer kunnen afleggen. Per 100 kilometer moet er (0,9 x 80 / 450 * 100 =) 16kW worden geladen. Verder is het goed om te weten dat je bij oplaadpalen betaalt met een chip van bijvoorbeeld E-flux, ANWB, VanDeBron (tip!) of TravelCard. Een beginnend elektrisch rijder heeft ze allemaal bij zich. De prijs per kWh is ongeveer 22 cent. Per 100 kilometer betaal je daarom ongeveer 16 x 22 = €3,52.
Werkdag in Zwolle (afstand 100 kilometer)
Aanpak: met 90% opgeladen accu van huis vertrekken. Ter plaatse weer volledig opladen. Dan thuis weer aan de lader.
Het plan
Voor deze werkdag heb ik uitgezocht waar ik de auto zou gaan parkeren tijdens de werkdag. Dit bleek te kunnen voor de parkeergarage van het Engie gebouw, Grote Voort 291 in Zwolle. Met Oplaadpalen.nl zie je op dit adres dat hier twee opladers van 4kW van EV-box staan. Het opladen hiermee zou ongeveer 4 uur gaan duren, wat prima is voor een werkdag van 8 uur.
De praktijk
Ter plaatste werd ik verrast door de aanwezigheid van twee 66kW snelladers en iets van twintig 11kW oplaadpalen ín de parkeergarage (en inderdaad twee openbare laders voor het pand, die beide in gebruik waren). Bij de receptie boden ze ook nog eens het gebruik van de ‘gratis druppel’ aan, waarmee ik kostenloos kon laden. Aan de aanwezigheid van deze laadpalen wordt geen ruchtbaarheid gegeven, zo lijkt het. Ook niet aan het feit dat het laden gratis is.
Omdat ik de rit naar Zwolle vaker doe is dat een mooie gelegenheid om het verbruik (in kWh) per rit met elkaar te vergelijken. In de tabel hieronder ben ik uitgegaan van een accucapaciteit van 78 kWh en een opgegeven bereik van 500 km:
Buiten- temp. | Afstand | Tijd | Max snelheid | Verbruik | Totaal verbruik | Bereik (berekend) | Percentage opgegeven bereik |
16 ˚C | 106,1 km | 1:32 | 130 km | 162 Wh/km | 17,188 kWh | 481 km | 96,2 % |
9 ˚C | 105,0 km | 1:01 | 130 km | 186 Wh/km | 19,530 kWh | 419 km | 83,8 % |
14 ˚C | 105,4 km | 1:06 | 130 km | 176 Wh/km | 18,550 kWh | 443 km | 88,6 % |
3 ˚C | 101,9 km | 1:29 | 130 km | 222 Wh/km | 22,622 kWh | 351 km | 70,2 % |
3 ˚C | 105,3 km | 1:23 | 130 km | 209 Wh/km | 22,008 kWh | 373 km | 74,6 % |
4 ˚C (v) | 105,4 km | 1:18 | 100 km | 176 Wh/km | 18,550 kWh | 443 km | 88,6 % |
1 ˚C (v) | 105,3 | 1:23 | 130 km | 209 Wh/km | 22,008 kW | 373 km | 74,6% |
Met het hockeyteam naar Rotterdam (afstand 242 kilometer)
Aanpak: met 90% opgeladen accu van huis vertrekken. Met ca. 20% accucapaciteit aankomen in Rotterdam. Een uurtje laden bij de snellader in de buurt. Hockeyteam mee terug naar huis. Aankomen met ca. 20% restcapaciteit. Dan thuis weer aan de lader.
Het plan
Voor deze rit heb ik eerst eens goed gekeken naar de precieze afstand naar het hockeyveld aan Toepad 95 in Rotterdam. 242 kilometer is te doen met een accucapaciteit van 450 kilometer, maar als je een beetje om moet rijden, of meer stroom verbruikt, dan kom je met een aardig lege accu aan. Met ABetterRoutePlanner.com vond ik een dubbel uitgevoerde 50kW snellader bij Shell Recharge Stadionweg Rotterdam, ongeveer 10 minuten rijden verwijderd van de hockeyvelden. Het laden zou iets minder dan een uur moeten kosten. Overigens vind je op de website van het Shell station geen snelladers genoemd.
De praktijk
Ik kwam bij de Shell Recharge aan met een restcapaciteit van 112 kilometer, een kleine 100 kilometer minder dan de verwachte 208 kilometer. Er moest zo’n 54kW bijgeladen worden en het laden ging 1 uur en 10 minuten in beslag nemen. Iets langer dan gepland. Ik had een uurtje uitgetrokken vóór de hockeywedstrijd zou starten, dus ik twijfelde nog om het laden voortijdig af te breken. Maar ik wilde ook niet nog eens op de terugweg laden en met het hockeyteam op een laadplek wachten. Ik heb er daarom maar voor gekozen de eerste tien minuten van de wedstrijd te missen. De Shell had een inpandige Starbucks, heb mijn meegebrachte broodje met een lekker kopje koffie verorbert. Een retourtje Rotterdam kost op deze manier €23,76 aan elektriciteit.
Winkelen in Oldenburg (140 kilometer)
Aanpak: van Groningen naar Einkaufsland Wechloy, daar laden, vervolgens naar de binnenstad en weer terug naar Groningen. Plan B is om heen en weer te rijden zonder tussentijds bijladen.
Het plan
We gaan naar Einkaufsland Wechloy, naar de grote sportwinkel en de FamilaXXL, op ongeveer 130 kilometer vanaf Groningen. Met Oplaadpalen.nl vind ik een wat verstopte 50kW snellader achter de MediaMarkt, pal naast de winkel waar we naar toe willen. Het bijladen van de 130 kilometer zou nog geen 25 minuten moeten duren, past mooi in ons winkelschema.
De praktijk
We vinden de snellader inderdaad pal naast de ingang van de MediaMarkt. We hadden ‘m niet gevonden als we niet van te voren hadden geweten dat de lader er was. Twee plekken vrij. De TravelCard chip doet het prima in Duitsland. De accu van de auto was na 25 minuten weer vol; terwijl we nog bij ons eerste winkeladresje waren kregen we een appje van de auto. Een half uur later zijn we doorgereden naar de FamilaXXL, en van daaruit via de binnenstad van Oldenburg weer terug naar Groningen. Het retourtje Oldenburg kostte €9,86 aan elektriciteit.
Rondreis van Groningen naar Rotterdam, via Texel terug naar Groningen (609 kilometer)
Aanpak: van Groningen naar een Rotterdam, daar laden. Van Rotterdam naar Texel. Daar laden. Van Texel terug naar Groningen. Thuis weer aan de lader.
Het plan
Ik ga zoonlief en een kameraadje vanuit Groningen oppikken in Rotterdam. Bij aankomst in Rotterdam eerst snelladen bij Fastned, Rijksweg A13 200 in Delft, op 254 kilometer van Groningen met een 350kW snellader. De benodigde (2,54 x 16 =) 41kW bijladen zou nog geen 7 minuten hoeven te duren! Dan doorrijden naar het hockeyveld, Hazelaarweg 2 in Rotterdam, op een kleine 10 kilometer afstand. Na het inladen van de jongens vandaar de 150 kilometer naar de veerboot op Havenplein 3 in Den Helder. Met een snellader de auto op vakantiepark De Krim, 20 kilometer verderop, opladen. De volgende dag weer naar Groningen, 175 kilometer rijden. Daar de auto thuis aan de lader zetten.
De praktijk
Bij Fastned waren 3 opladers: eentje van 50kW en twee van 350kW. Die van 350kW waren bezet. Maar na een paar minuten ging de Hyundai Kona-taxi er vandoor en kon ik laden. Die 350kW was ook te mooi om waar te zijn: de Tesla Model 3 wilde met maximaal 116kW laden. Er moest 280kM worden geladen voor de 254 kilometer die ik had afgelegd. Duurde een half uur.
Met de hockey-boyz naar Leiden en weer terug (217 kilometer)
Aanpak: van Groningen naar Oegstgeest. Daar iets, maar niet per sé helemaal vol, bijladen zodat er bij thuiskomen nog tenminste 25% accu over is.
Het plan
We gaan met de hockeymannen vanuit Groningen naar sportpark De Krogt, Hofbrouckerlaan 55 in Oegstgeest, een reis van ongeveer 217 kilometer. Naar verwachting (zie tabel bij ‘Werkdag in Zwolle’ hierboven, uitgaande van een buitentemperatuur van 3 ˚C) neemt dat ongeveer 44 kWh in beslag.
Als we starten met een 90% gevulde accu dan staat de accu bij aankomst in Oegstgeest op 26 kWh, ofwel 34%. Om weer thuis te komen met 25% moet de accu worden bijgeladen tot 64 kWh, ongeveer 82%. Er moet dus 38 kWh geladen worden.
Met de openbare Allego lader van 11 kWh aan Hofbrouckerlaan 35 duurt dat tenminste 4 uur. Daar willen we niet op wachten: we zijn hooguit 2 uur in Leiden.
De snellader van Fastned aan Elsgeest A44 is een klein stukje rijden verderop, maar doet het laden met 50 kWh in minder dan een uur.