In de voorjaarsvakantie van 2024 hebben we een 5-daagse roadtrip en skivakantie gepland naar Wagrain in Salzburg, Oostenrijk. Onze Tesla model 3 Long Range is ondertussen een kleine 5 jaar oud en dat betekent dat de accu niet meer de volledige capaciteit van vroeger zal hebben, hoewel we daar in de rijcapaciteit nog niets van merken. Verder is het rijden in winterse omstandigheden ‘naar verluid’ ongunstig voor de accucapaciteit van elektrische auto’s: het chemisch proces in accu’s werkt (veel) beter op hogere temperaturen. Daarom hebben (Tesla) accu’s ingebouwde koeling én verwarming, maar dat moet ook van energie worden voorzien. We gaan de resultaten zien.
Het plan
De rit is ongeveer 1000 kilometer en de Tesla Superchargermap geeft aan dat we onderweg 4 keer gaan laden voor we op de plek van bestemming aankomen.
We hebben de volgende laadpunten in het vooruitzicht:
Plaats | Afstand | Rijtijd | Laadtijd | Werkelijke tijd aankomst |
---|---|---|---|---|
Groningen, Nederland | – | – | – | 21:30 |
Emsbüren, Duitsland | 135 km | 1 u 30 min | 15 min | 23:00 |
Malsfeld, Duitsland | 256 km | 2 u 30 min | 25 min | 1:45 |
Geiselwind, Duitsland | 207 km | 2 u 10 min | 25 min | 4:20 |
Pfaffenhofen, Duitsland | 194 km | 1 u 49 min | 25 min | 6:45 |
Anif, Oostenrijk (optioneel) | 191 km | 1 u 48 min | 25 min | 9:00 |
Wagrain, Oostenrijk | 66 km | 54 min | – | 10:30 |
De verwachte reistijd is ongeveer 12 uur en 40 minuten, de laadtijden meegenomen. Als we om half tien in de avond vertrekken verwacht ik om ongeveer half elf in de ochtend aan te komen. Eerdere roadtrip-ervaringen met de Tesla Model 3 hebben geleerd dat het navigatiesysteem ervoor zorgt dat de accu’s niet leegraken door het verbruik, de atmosferische omstandigheden buiten en de weg- en verkeerssituatie in de gaten te houden en waar nodig een extra, of andere, oplaadstop in te lassen en daar korter, of langer te laden (er wordt standaard alleen net voldoende geladen om tot de volgende stop te geraken). De feitelijke route en laadpunten liggen dus helemaal nog niet vast. Maar, het kan geen kwaad om alvast een plan te trekken.
Op de plaats van bestemming zijn enkele oplaadpunten. Omdat ik nog niet eerder in Wagrain ben geweest, moet ik de informatie hier online vertrouwen. We doen daarom (wellicht) nog een extra laadstop in Anif, Oostenrijk zodat we niet met een helemaal lege accu aankomen en zoeken dan op de plaats van bestemming wel een oplaadpunt.
Op de snelwegen in Oostenrijk is een Autobahnvignet nodig. In Duitsland en Oostenrijk zijn op sommige wegen sneeuwkettingen verplicht.
Autobahnvignet voor Oostenrijk
Route globaal verkennen op de kaart, met laadstops
Dagreizen/nachtreizen bepalen
Waar is het
Wagrain ligt midden in de deelstaat Salzburg in Oostenrijk. De deelstaat Salzburg is verdeeld in districten en Wagrain bevindt zich in het district Pongau. Naburige steden zijn Flachau en St. Johann im Salzburg. Op 6 kilometer afstand van Wagrain ligt dorp Kleinarl. De dorpen worden vaak tesamen ‘Wagrain-Kleinarl’ genoemd. Wagrain telt 3127 inwoners en de voornaamste inkomstenbron van Wagrain is de wintersport, hoewel het er in de zomer naar verluid ook leuk is. Wagrain maakt deel uit van de Salzburger Ski Amadé (ook wel Salzburger Sportwelt genoemd), een skigebied met ruim 600 kilometer piste. De plaatselijke VVV vormt de toeristische vraagbaak en bevat veel informatie over de plaats en lokale ondernemers en bevolking. Wil je weten waar je elektrisch kunt laden? “In Wagrain findet ihr direkt am Gemeinde Parkplatz E-Ladestationen.”, aldus de VVV. Webcams zien? De VVV heeft er een heleboel. Het dorp gaat er prat op dat iedere inwoner en ondernemer probeert winter- en zomertoeristen zo veel mogelijk van de omgeving en de mogelijkheden te laten genieten.
Wandelen
De Wagrain-Kleinarl VVV heeft een keurige ‘Erlebnis Karte’ met een groot aantal niet-ski-activiteiten voor hen die voor het eerst op bezoek komen. Dat is ik!
Omdat ik zelf niet van plan ben om op de lange latten of snowboard te stappen en vooral uitzie naar een paar dagen uitgebreide wandeltochten, heb ik me hier wat op voorbereid. Wat heb je nodig om te wandelen? Een paar goed ingelopen en recent ingevette hoge wandelschoenen, een (niet te) warme broek en jas, een muts, handschoenen en een rugzakje met wat drinken en eten voor onderweg. Check. Ah, en niet een zonnebril vergeten. Er worden verschillende routes voorgesteld:
- Wandelen rond Wagrain (Komoot)
- Wandelen in Wagrain? Dit zijn onze tips! (In de bergen)
- Wandelen op de Grafenberg in Wagrain (Bergfamilie)
- Wandelroutes in Wagrain (Route You)
- Rund um Wagrain (Alltrails)
Omdat dit een buitenkansje is om mooie foto’s te maken ga ik niet vergeten mijn camera als extra mee te nemen, wellicht zelfs een drone. Ik zie op de activiteitenkaart dat er wandelroutes zijn waarbij je de terugweg naar het dal met een sleetje onderneemt, ‘rodeln’. Dat lijkt me wel wat.
Goed ingelopen hoge wandelschoenen met cramp-ons en sneeuwkettingen
Hoofdlamp-voor-het-geval-dat
Telefoon met powerbank, horloge met GPS en noodmeldingen
Muts en zonnebril, handschoenen
Thermokleding (hoewel: bij 5 graden lijkt het me niet nodig)
Rugtas, thermosfles voor koffie ed
Fototoestel, eventueel foto/videodrone
Skiën
Om te skieën in het gebied heb je een meerdaagse ski-pas nodig van de Ski Amadé, moet je ski’s, helm en schoenen huren en neem je ski-lessen. Eigen uitrusting bestaat uit thermo-onderkleding, een skibroek, jas, snowboots, een zonnebril, muts en handschoenen.
Markt 57a
5602 Wagrain
Oostenrijk
Website https://www.rot-weiss-rot.at
Telefoon +43 664 5409966
> Skies, schoenen, helm, toegangspas Ski Amadé
Verblijf
We verblijven in Wagrain in het splinternieuwe The Matthew Copper Lodge, omdat Booking.com hier een last-minute vrijgekomen superaanbieding-nu-of-nooit voor had. Dan snel doorklikken natuurlijk. Het is een ‘superior suite’ met drie losse slaapkamers. Ben benieuwd.
Karl-Heinrich-Waggerl-Straße 19
5602 Wagrain
Oostenrijk
Website https://www.hotel-wagrain.eu
Het reisverslag
We vertrokken op zondagavond om 21:30 en het navigatiesysteem koos de benodigde laadpunten. Het eerste laadpunt zou met 25 procent resterende acculading gehaald worden, maar in de eerste minuten zagen we de verwachte resterende lading met een procent per minuut teruglopen. Nieuwe laadpunten werden voorgesteld en hierna bleef de voorspelling aardig op koers. De voorspelling van aankomst om 10:30 in de ochtend in Wagrain werd keurig gehaald. De totale reistijd was daarmee 13 uur, voor een afstand van zo’n 1150 kilometer.
Plaats | Aankomsttijd | Afgelegde afstand | Rijtijd | Begin % accu | Laadtijd | Eind % accu | Vertrektijd |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Groningen, Nederland | – | – | – | – | – | 100% | 21:30 |
Bissendorf, Duitsland | 23:30 | 204 | 2 u | 16% | 30 min | 92% | 0:00 |
Malsfeld, Duitsland | 02:00 | 194 | 2 u | 16 % | 30 min | 91 % | 02:30 |
Knetzgau, Duitsland | 04:17 | 189 | 1 u 47 min | 18 % | 28 min | 87% | 04:45 |
Greding, Duitsland | 06:08 | 148 | 1 u 23 min | 32% | 32 min | 91% | 06:40 |
Piding, Duitsland | 09:00 | 244 | 2 u 20 min | 16% | 23 min | 75% | 9:23 |
Wagrain, Oostenrijk | 10:25 | 78 | 1 u 2 min | 50% | – | – | – |
De maximaal af te leggen afstand met de accu van de auto, ervan uitgaande dat de capaciteit van de accu gelijkelijk is verdeeld over het percentagebereik, is gemiddeld 277 kilometer1. Dat is niet veel, in vergelijking met de oorspronkelijk geadverteerde capaciteit van 550 kilometer, of 450 kilometer dat wordt aangegeven als de accu op 100% staat. Dat kan alles te maken hebben met de temperatuur, de hoeveelheid mensen in de auto en de rijstijl, maar linksom of rechtsom is het net iets meer dan de helft van de minimaal geadverteerde capaciteit en lijkt degradatie (of een nooit gehaalde oorspronkelijke capaciteit) voor de hand liggen.
Bij het hotel is een laadpunt en op de parkeerplaatsen bij de skiliften zijn laadpunten. Voldoende mogelijkheden en geen probleem van betekenis om de auto bij te laden.
De sneeuwkettingen waren een overbodigde aanschaf: ze waren in het geheel niet nodig. De wegen zijn schoon en er is in het geheel geen noodzaak om zelfs maar met de auto met sneeuw in aanraking te komen.
De skiverhuur Skistadl Wagrain (‘Rot Weiß Rot’) is vriendelijk en behulpzaam: ze zijn duidelijk gewend om duizenden paren skies per jaar aan te meten, inclusief de benodigde schoenen en helmen. In een kwartiertje waren we daar met volledige uitrusting en instructies om de skieles-groep op de Grafenberg te ontmoeten, weer de deur uit. De van te voren online aangeschafte skipassen konden bij de ski-gonzels uit een automaat worden afgehaald.
Plaats | Aankomsttijd | Afgelegde afstand | Rijtijd | Begin % accu | Laadtijd | Eind % accu | Vertrektijd |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wagrain, Oostenrijk | – | – | – | – | – | 95% | 09:25 |
Reichtertshoven, Duitsland | 13:10 | 267 | 3 u 45 min | 15% | 35 min | 92% | 13:45 |
Geiselwind, Duitsland | 15:44 | 181 | 1 u 59 min | 41% | 47 min | 99% | 16:31 |
Paderborn, Duitsland | 20:17 | 318 | 3 u 46 min | 16% | 47 min | 98% | 21:04 |
Groningen, Nederland | 00:06 | 288 | 3 u 01 min | 14% | – | – | – |
Het verbruik op de terugweg was lager dan de heenweg en de auto hield daar vanaf het vertrek in Wagrain al rekening mee. Door de files in Oostenrijk en een deel van Duitsland lag de gemiddelde snelheid vanaf het begin ook lager dan de heenweg en het navigatiesysteem leek daarop te anticiperen en stelde slechts drie laadmomenten voor, die ook nog eens eenvoudig gehaald werden. Overigens heb ik langer geladen dan de auto zelf voorstelde. De maximaal af te leggen afstand met de accu van de auto was op de terugweg gemiddeld 354 kilometer.
- Berekenwijze: gemiddelde van 1 / (Einde % Accu vorige stop – Begin % accu huidige stop) * Afgelegde afstand van alle ritten. ↩︎